Anasayfa / Tüm Kategoriler / Kültür&Sanat / Hobi / Şehir Koşucuları

Şehir Koşucuları

 

Aksiyon filmlerinde görülen koşu sahneleri hepimizin ilgisini çekmiştir. Duvardan atlayan, çatıdan çatıya koşan ve peşindeki herkesi geriden bırakan kahramanımız günü kurtarmak için biraz daha vakit kazanır. Banliyo 13 güzel bir örneğidir. Peki bunun arkasındaki mantığı biliyor musunuz? İşte bu da parkur sporu.

Picture1

Eğer hareket etmeyi seviyorsanız, yeni bir hobi edinmeyi düşünüyorsanız ve koşu size tekdüze geliyorsa, benim durumumda olduğu gibi, parkur sizin için doğru bir spor olabilir. Fransızca “Le Parkour” gelmektedir ve kısaca bir noktadan diğer bir noktaya en verimli şekilde varmayı tanımlar. Parkur sporu da basitçe şehirde karşımıza çıkan engelleri hızlı ve etkili bir şekilde geçmeyi amaçlar.

Bu disiplinin güzelliği, sunduğu pratik beceriler ve felsefesinde yatar. Şehrin içindeki her türlü engeli koşarak, zıplayarak, altından geçerek yada farklı özel tekniklerle atlatarak konulmuş engelleri yok saymak, buna rağmen gitmek istediğin noktaya gitmek insana özgürleştirici bir zevk verir. Dahası, kolları ve bacakları beraber etkili bir şekilde kullanarak ilerlemenin daha etkili yollarını gösterir.

Parkur sporunun bütün güzelliğine rağmen Türkiye çapında büyük bir yayılma gösterememiştir. Bunda elbette Türkiye çapında basketbol gibi topla oynanan takım sporlarına olan büyük rağbet ve bunun dışında kalan spor sever vatandaşlarında ya spor salonlarında çalışması yada koşu gibi daha klasik sporlara yönelmesi, daha ayrıntılı bir hobi aramaması olarak söylenebilir. Tabii, bu sadece Türkiye için mantıklı bir açıklama olurdu.

Parkur sporunu insanlar tehlikeli bir spor olarak değerlendirme eğiliminde oluyorlar. Bunun sebeplerinden biri elbette bu sporu filmlerden görmüş olmamız ve haliyle aklımızdaki çağrışımın çatıdan çatıdan atlatan, hareket eden otobüslere zıplayan, maymun gibi hareketlerde polisleri atlatan ya da buna benzer kişileri çağrıştırması. Bir diğer noktası da elbette bu sporun özünde düşülebilecek yerlere çıkılmasıyla ilgili olması. Her iki görüş te aslında konunun çok küçük bir kısmını ele almaktadır.

Öncelikle, filmlerde gördüğümüz kişiler bu sporu uzun süredir gerçekleştiren profesyonellerdir. Bir noktada o seviyeye gelmeniz mümkün de olsa bu zaten önceden bilmeniz gerekenleri bildikten sonra mümkün olacaktır. Düşme konusuna gelince, parkur sporunun amaçlarından biri aynı zamanda neyi yapıp neyi yapamayacağımızı anlamaktır. Haliyle bulunduğumuz çevreyi ve kendi bedenimizi doğru algıladığımız sürece bir sorun yaşamayız. Futbolu örnek alırsak mesela, hala karşı takım oyuncumuzla veya da hakemle çarpışmak yada faul görmek gibi kontrolün dışında risk faktörleri aslında daha fazla denilebilir.Elbette mevcut istatistik veriler zayıf olduğu için kesin bir karşılaştırma mümkün değildir.[1][2]

 

Nasıl Başlanır?

Öncelikle yakınlarınızda bir parkur salonu olup olmadığını araştırabilirsiniz. Eğer varsa burası en kolay başlangıç noktası olacaktır. Burada çalışmanın dışarıda çalışmaktan en önemli farkı, burada daha fazla risk alma şansınız olmasıdır. Açık alanda çalışırken maalesef hata yapmamanız gerekmektedir ve bu yeni başlayan biri için en önemli engeli oluşturmaktadır. O duvardan düşme şansınız varken o duvara çıkmayı öğrenmek bir problem olabilir.

 

Eğer böyle bir salon yoksa etrafta, hala oldukça güvenli bir şekilde çalışmak için yapabileceğiniz basit şeyler var. Öncelikle kendinize çeşitli merdivenleri, duvarları ve tutamaçları olan sakin bir bölge bulmanız ve ve mümkünse örgü eldivenler bile olsa bir çift eldiven ve kalınca bir elbise giymeniz. Daha sonra da en basit seviyede yeteneklerinizi test etmeniz. Yetenekleri test etme konusunda temel hareketleri yaparken ne kadar iyi yapabildiğiniz önemli. Aşağıda da açıklayacağımız gibi bu hareketlerin test edilmesi oldukça güvenli ve bu hareketler de çok kullanışlıdır. Bu, parkur sporunun en önemli prensibidir, neyi yapabileceğinizin farkında olmanız. İkinci en önemli prensip ise, ki bu birçok sporun da temel kurallarından biridir, nasıl düşeceğinizi öğrenmek. Her iki konuya da ilerleyen paragraflarda gireceğiz.

Picture2

Temel Hareketler

Farklı insanlar farklı fikirlerle gelecek te olsa, bazo hareketler kesin olarak temel hareketler olarak sayılabilir. Ben de yeni başlayan biri olarak seçtiğim liste şunlardan oluşmaktadır:

  • Serbest düşmek “Landing”
  • Yuvarlanmak “Parkour Roll”
  • Duvar koşusu “Wall Run”
  • Hassas zıplayış “Precision Jump”
  • “Vault”

Neden bu teknikleri seçtiğime gelirsek, bu teknikler sıkça uygulanabilen teknikler olmakta ve başlangıç için oldukça yeterli tekniklerdir.

 

Serbest Düşmek

Aynen önceki paragrafta da dediğimiz gibi, düşmeyi öğrenmek bu sporun temellerinden biridir. Haliyle yüksek bir yerden güvenli bir atlayış bir başlangıç tekniği olarak faydalıdır.

Henüz boyunuza ulaşmayan bir noktaya çıkıp aşağı atlayın ve iki bacağınızla yere temas edin. Bacaklarınız biraz açılı olmalı. Yere temas ettiğinizde bacaklarınızı kasarak dizlerinizi fazla bükmeyeceğiniz şekilde sert bir pozisyona gelin ve gerekirse yere koyun. Aslında düşerken biraz öne eğik olmanızda fayda vardır. Hatta bir ayağınızı öne koymak bile isteyebilirsiniz, birazdan açıklayacağım gibi.

Picture3

Yuvarlanmak

Bu teknik basitçe serbest düşmenin gelişmiş modelidir. Bacaklarımızın ve ellerimizin üzerine çökmek yerine, dizlerimiz belli bir noktaya bükülmeden önce bir omzumuzun üzerine doğru yatıp bir kısım kinetik enerjiyi vüducumuzun tamamının hapsetmesine izin veriyoruz. Bu sayede hem dizlerimiz hasar almamış oluyor hem de daha yüksek yerlerden düşebiliyoruz. Fakat bu tekniği önce yuvarlanmayı öğrenerek başlamanızı tavsiye ederim. Tahmin edebileceğiniz gibi bir öne doğru eğilmek ve bir bacağın önce olması bir omza doğru yuvarlanmayı mümkün kılmaktadır.

Duvar Koşusu

Bu teknik te basitçe yükse duvarlardan atlamamızı sağlıyor. Bir duvara doğru hızla koşup zıplarken bir ayağımızı duvara koyuyoruz ve taşıdığımız momentumun destek noktasıyla beraber bizi yukarı taşımasına izin veriyoruz. Bu teknik biraz pratik istese de aslında görece kolay öğrenilir ve oldukça kullanışlıdır.

Picture4

Hassas Zıplayış

Hassas zıplayış size oldukça zor görünen noktalardan geçmeniz için büyük bir imkan sağlar. Bu teknik basitçe iki ayakla bir noktadan tanımlanmış bir noktaya kaymadan yada adım almadan konmanızı sağlar. Bu sayede mesela bir duvar tepesinden başka bir tanesine atlayabilirsiniz. Bu teknik te tahmin edebileceğiniz gibi biraz pratik almaktadır fakat bu tekniği çalışmak çok kolaydır. Sadece kaldırımdaki bir taştan diğer taşa atlayın. Bunu yaparken ileri kaymamak için iki ayağı biraz öne uzatarak yere değmeli ve serbest düşüşün tersine, bacakları bükerek ve eller yere değmeden inmelisiniz.

Picture5“Vault”

“Vault” olarak geçen duvar teknikleri için maalesef uygun bir Türkçe karşılık bulamadım. Kısaca en fazla göğsümüze kadar varan duvar ve benzer, engelleri hızlıca geçmeyi amaçlayan bütün teknikleri kapsar.

Çok çeşitli duvar teknikleri de olsa, hepsinin amacı mümkün olduğunca az temas ve hız kaybıyla duvarı geçmektir. Duvara doğru gelirken bir bacağınızı yukarı doğru fırlatmalı ve diğer taraftaki elinizle duvarı tutarken duvar yüksekliği, yetenek seviyeniz ve o anki fiziksel durumunuza bağlı olarak zıpladığınız ayağınızla değmeden yada değerek duvara basıp diğer ayakla iniş yapmalısınız. Farklı şekillerde gerçekleştirilebilir ve yine akıcı olması için pratik gerektiriyor sa olsa oldukça güvenli ve kullanışlı bir harekettir.

Picture6

 

Bunun haricinde çok daha çeşitli hareketler de olsa en azından basit bir sunum yapmıi olmanın güzel bir başlangıç olduğunu düşündüm. Umarım bazılarınıza yeni bir hobi bulmak konusunda yardımcı olmuşumdur. Eğer sporla ilgileniyorsa aşağıdaki kaynakları gözden geçirmeden yazıyı kapatma derim. İyi günler sayın blog takipçisi.

…Yine de daha fazlası için:

https://www.youtube.com/channel/UCNCtWKts-e2hhF-_ojm7zUQ

Tapp Kardeşler temelleri öğrenmek için başvurabileceğiniz kaynaklardan biridir. Videoların bağımsız olması ve tam kursun paralı olmasını saymazsak, ki bir PC oyunu parası kadar zaten, oldukça faydalı teknik bilgiler vermektedir. Hazır başlamışken elinizi korkak alıştırmayıp yukarıda bahsettiğim hareketleri de “Youtubelaya”bilirsiniz.

Yukarıdaki resimlerden birini aldığım Parkurpedia kaynağını da belirtmeden olmaz. Zaten bütün resim kaynaklarını aşağıda bulabilirsiniz ki bazıları Parkur içerikli sitelere yönlendiriyor.

İstanbul civarında Parkur salonlarının olduğunu biliyorum fakat bunlardan bir tanesine hiç gitmediğim için bu konuda yorum yapamam. Ankara içinde de bildiğim bir yer yok maalesef.

Odtülüler için: Bazı akşamlar petrolün arkasında çalışıyorum, isterseniz uğrayın 😀

Kitaplar hakkındaki fikrim gerekmeyecekleri ve çok pahalı oldukları yönünde. Fakat bunları da araştırabilirsiniz.

Neyse, dediğim gibi, iyi günler.

 

 

Kaynakça

1.) Drakos, M. C., Domb, B., Starkey, C., Callahan, L., & Allen, A. A. (2010). Injury in the National Basketball Association [Abstract]. Sports Health, 2(4), 3rd ser., 284-290.

2.)Musholt, B. (2016, December 20). 2016 Parkour Injury Survey Summary. Retrieved from http://www.benmusholt.com/parkour/parkour-injury-rates-2016

Görseller

http://www.bicaps.net/banlieue-13-2-ultimatum-2009-720p-turkce-dublaj-izle/

http://videominecraft.ru/watch/r-ryE6Ao1SA/back-flip.html

http://www.bullettrun.com/parkour-is/

General landing technique

 

Yazar: Barış ALTUN

Buna da bakın

Etik-1024x768

Ahlak Kavramı

“(İnsan ahlaki bir varlıktır) ifadesi, yalnızca insanın ahlaki davranabildiğini anlatır, yoksa sadece onun ahlaki bir …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir